КАФЕДРАЛЬНИЙ СОБОР
ПРЕСВЯТОЇ ДІВИ МАРІЇ, ЛЬВІВ
пл.Катедральна,1
Наприкінці XIV ст. в Італії вже жевріла зоря епохи Відродження, але по всій Європі продовжував панувати готичний стиль. Не був виключенням і Львів. На межі XIV-XV ст. у місті в стилі готики була побудована безліч житлових будинків, храмів і фортифікаційних споруд, але в результаті подальших воєн, пожеж і перебудов до наших днів дійшла тільки одна готична пам'ятка Латинський собор, кафедральний храм міста.
Львівський Кафедральний собор - один із найстаріших католицьких храмів Львова. За переказами, на цьому місці ще наприкінці 13-на початку 14 ст. знаходилась православна церква. За архівними документами, в середині 14 ст., німецькі колоністи на її місці заклали католицький храм і освітили його іменем Найсвятішої Трійці. Собор був закладений в 1360 р. Його першим архітектором і будівельником був Петер Штехер. Як і при зведенні інших монументальних споруд середньовіччя, будівництво храму йшло поволі, з великими перервами. Тільки в 1368 р. були завершені фундаменти, до 1400 р. - башта. У 1404 р. вже інший майстер, Микола Гонзаго Вроцлава, перекрив склепіннями вівтарну частину. У наступному 1405 р., відбулося освячення храму. Але тільки в 1479-1481 рр. архітектори Іоахим Гром і Амброзій Рабіш, також майстри з Вроцлава, в цілому завершии будівництво собору. У 1493 р. майстер Ганс Блехер добудував хори із склепіннями.
Не дивлячись на будівництво, що розтягнулося на сто з гаком років, первинний проект собору у результаті залишився незавершеним. За планом нефи передбачалося перекрити шістьма склепіннями, але було зведено тільки три. В результаті утворилася дуже помітна диспропорція між просторовою вівтарною частиною і порівняно короткими, однаковими за висотою нефами. Висота нефів собору до зеніту склепіння складає 18 метрів.
1837 рік. lvivcenter.org
Буквально відразу після завершення будівництва Латинського собору почалися його перебудови і доповнення — кожна історична доба вносила корективи відповідно до нових смаків. Після пожежі 1527 р., коли завалилися склепіння хорів і загинула башта, що стояла над ними, храм реставрували архітектори, що працювали вже в стилі ренесансу. Храм капітально реставрувався і в XVII, і в XVIII ст. У XVI-XVII ст. Латинський собор обріс безліччю капличок: костьол служив місцем поховання знаті, а магнати та багаті городяни прагнули мати родову усипальню в соборі або поряд з ним. Тільки в 1785 р. майже всі ці каплички і склепи були розібрані, збереглися тільки дві — каплиця Боїмів і каплиця Кампіанів, які нині утворюють єдиний ансамбль з основною будівлею собору.
каплиця Кампіанів долота П. Пфістера
В результаті численних перебудов і реставрацій величний і грандіозний Латинський собор не дійшов до наших днів в первісному вигляді. «Чистої» готики в ньому немає, хоча всі основні ознаки стилю збереглися, як збереглися і конструктивні принципи, і загальне емоційне враження. Найбільш «чисті» форми готики можна побачити у вівтарній частині храму. її суворі фасади укріплені могутніми контрфорсами і прорізають високими стрілчастими вікнами. Але численні вівтарі, надгробки, скульптури, каплиці, рельєфи, вітражі та інші архітектурні і декоративні деталі, якими обріс собор всередині і зовні впродовж декількох століть, перетворили його на конгломерат форм і стилів.
Висока п'ятиярусна башта Латинського собору добре проглядався з різних кінців Львова та є однією з найважливіших та найхарактерніших архітектурних домінант в силуеті міста. Свого остаточного вигляду з барочним завершенням вона набула в 1767 р. її р. ЇЇ висота з хрестом складає 70 метрів. Архітектор башти, майстер Петро Полейовський, планував побудувати дві такі башти, але друга, доведена тільки до рівня даху, так і залишилася недобудованою.
Інтер'єр собору є дуже величним. Величезний простір залитий світлом, що ллється через кольорове скло віконних вітражів. Склепіння собору втрачаються десь у вишині, а простір храму, що здається нескінченним, заповнюють могутні звуки органу...
Існуюче оздоблення храму відноситься до 1760-х років. Тоді тут був встановлений вівтар роботи майстра Матвія Полейовського, а стіни і склепіння були розписані живописцем Станіславом Строїн-ським. Величезні кольорові вітражі були виготовлені вже. набагато пізніше, на межі ХІХ-ХХ ст.
розписи в інтер'єрі храму
вівтар Пресвятої Трійці з єпископами Св. Миколаєм та Атанасієм
сповідальниця в стилі бароко
Вівтар Преображення Господнього із скульптурами Св.Петра і Якова (проект П. Полейовського, кн.18 ст.)
У соборі збереглося декілька різьблених вівтарів і скульптурних надгробків 16-17 ст. Мистецтвознавці відносять їх до шедеврів пластики епохи пізнього Ренесансу. Серед скульптур виділяються бронзові зображення гетьмана Станіслава Жолкевського і львівського коменданта Миколи Гертбурта, відлиті в Нюрнберзі матером Панкратом Лябенвольфом. Дух епохи Відродження відображений і в алебастровому вівтарі в каплиці Замойських, який віртуозно виготовлений в 1592 р. майстром Яном Бялим.
Де знайти проживання на час подорожі?
Для пошуку готелей, апартаментів, гостьових будинків, кемпінгів тощо, зручно та надійно застосувати сервис системи бронювання booking.com
Собор на сьогодні має вісім каплиць: Господа Ісуса Бичованого (Кампіанів), Господа Ісуса Розп'ятого (Яблоновських), Пресвятих Дарів (Вірхлєйських), Св.Казимира (Бучацьких), Св. Йосифа (Замойських), Матері Божої і Св.Антонія, Ченстоховської Марії Божої, Господа Ісуса Милосерднгого (Мілевських, Більчевського). Всі вони зводились як окремі споруди, а сьогодні сприймаються як невід'ємна частина храму.
До північної стіни костьолу прилягає каплиця Кампіанів (з мистецької точки зору вважається найкрасивішою), побудована в 1619 р. на кошти львівського бургомістра Мартіна Кампіана. Інтер'єр є надзвичайно багатим — бургомістр не пошкодував грошей на влаштування фамільного склепу. На його оздоблення пішов чорний, білий, червоний і рожевий мармур. З мармуру виконаний і вівтар. До арок каплиці поміщені рельєфи «Зняття з хреста», «Воскресіння» і «Христос-городник», а інтер'єр прикрашають бюсти самого Мартіна Кампіана, його батька Павла і горельєфи із зображеннями пророків, апостолів і євангелістів. Архітекторами виступили Павло Римлянин та Андрій Бремер.
каплиця Кампіанів
Медальон на каплиці з чорного мармуру: собака на саркофагу - символізує вірність і вдячність
Ворон на урні з прахом - тлінність і скоротечність буття
Фенікс - символізує відродження і безсмертя духу
Фресковий розпис бані каплиці Кампіанів "Христос Перед Пілатом". Ст. Строїнський, 1775р.
Інтер'єр каплиці Кампіанів
Павло Кампіан - колишній кріпак коронного гетьмана Конецпольського. Здобув філософську освіту в Краківському вищому учбовому закладі. З часом отримав докторську міру в університеті Болонськом. Павла Кампіана, 33-річної дипломованої лікарки, в 1560 році запросили до Львова міські власті. Міські депутати, що самостійно формували депутатський корпус, вибрали Кампіана у вищий ешелон міського патриціату — львівську Раду.
Мартін Кампіан 1574-1629, син Павла Кампіана, здобув освіту в Краківському університеті і в одному з італійських учбових закладів, став доктором медицини займався науковою роботою і регулярно публікував свої дослідження в періодиці. Кілька разів був бургомістром Львова. Багатий підприємець і лихвар.
Каплиця Господа Ісуса Розп'ятого (Яблоновських) - зведена у 18 ст. Тут зберігали мощі архієпископів та багатьох достойників католицької церкви. Каплиця багато оздоблена розписами, мармуром та різьбою. Для цієї каплиці Гартман Вітвер виготовив надгробок для Катерини з Оссолінських Яблоновської.
Каплиця Пресвятих Дарів (Вірхєйських) - постала у 18ст. на місці родинної усипальниці Кросновських. Своїи стилем вона відповідає каплиці Господа Ісуса Розп'ятого з таким же, як і там, високим, еліпсовидни, багато декорованим куполом.
Каплиця Ченстоховської Божої Матері своїми початками сягає 17 ст. Вона має красиве фрескове оздоблення куполу. Свою назву каплиця отримала від розташованого у вівтаря образу Матері Божої Ченстоховської.
Каплиця образу Матері Божої Ченстоховської
Каплиця св.Казимира (Бучацьких) на жаль, документи не зберегли відомостей про час її будівництва та первісне оздоблення. На стінах каплиці збереглися розписи, виконані за творами Рубенса.
Каплиця св. Йосифа (Замойських) - була зведена, ймовірно, в 16ст. й слугувала усипальницею архієпископів Яна Замойського та Яна Тарнавського. Вівтар Каплиці, який походить з 16 ст. і є одним з найдавніших алебастрових вівтарів, забраний із собору у середині 18 ст.
Каплиця Матері Божої і Св. Антонія - за своїм оздобленням та стильовими рисамиутворює єдиний ансабль з іншими усипальницями, що знаходяться у Львівському Кафедральному соборі Успіння Пресвятої Богородиці. На жаль, не збереглися докладні описи про первісний вигляд та початки будівництва цієї каплиці.
Каплиця Господа Ісуса Милосердного (Мілевських, Більчевського) - зведена у 16 ст. за кошти львівського пароха Мілевського. Значних змін ця каплиця зазнала під час проведення оновлюваних робіт за проектом Ковальчука та Обмінського у 1904 році. Тоді ж були виконані сучасні розписи каплиці.
Ансамбль Латинського собору в Львові є яскравим твором польської школи готичної архітектури і одночасно цілим художнім музеєм, що вміщає прекрасні зразки пластики, скульптури, живопису і архітектури від епохи Відродження до XX століття.
Пам'ятки археології національного значення Львівська області
Пам'ятки історії національного значення
Пам'ятки архітектури національного значення (державний реєстр)